سه داروی جدیدبرای درمان بیماران ام اس و هپاتیت رو نمایی شد

با حضور رییس سازمان غذا و دارو;
سه داروی جدید برای درمان بیماران ام.اس و هپاتیت رونمایی شد/ نبود یکی از این داروها سیروز کبدی و نهایتا پیوند کبد را در پی داشت.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تمام داروهای مورد نیاز در درمان ام اس توسط شرکت‌های داروسازی داخل تولید می‌شود.
دکتر رسول دیناروند در آیین رونمایی از سه داروی جدید شرکت باختر بیوشیمی استان کرمانشاه، این داروها را بسیار ارزشمند در بحث درمان بیماران و نیز جلوگیری از خروج ارز از کشور عنوان کرد.
وی دو مورد از این داروها را بسیار ارزشمند در درمان بیماران ام.اس و هپاتیت C عنوان کرد و افزود: داروی “سوفوسبرویر” که با نام تجاری “سوبایوویو 400″ در شرکت باختر بیوشیمی کرمانشاه برای اولین بار در کشور تولید می‌شود، 95 درصد مبتلایان به هپاتیتC را که به درمان‌های قبلی جواب نداده و بدن آن‌ها مقاوم شده را درمان می‌کند.
وی افزود: این بیماران در نبود این دارو به تدریج وارد فاز خطرناک بیماری و سیروز کبدی شده و برخی از آن‌ها مجبور به پیوند کبد می‌شدند و این امر قطعاً علاوه بر به خطر افتادن جانشان، هزینه‌های هنگفت درمانی بسیاری را هم برای آن‌ها به همراه داشت
دیناروند به قیمت بالای نوع خارجی این دارو اشاره کرد و افزود: برای یک دوره درمانی سه ماهه 100 هزار دلار باید برای تأمین این دارو پرداخت می‌شد که این میزان با تخفیف به قیمت 40 هزار دلار به کشور داده می‌شد که نه بیماران و نه دولت از عهده تأمین آن بر نمی‌آمدند و خوشبختانه شرکت باختر بیوشیمی کرمانشاه برای اولین بار خط تولید این دارو را در کشور راه اندازی کرد و از هفته آینده با قیمت بسیار پایین و باور نکردنی در مقایسه با نمونه خارجی راهی بازار خواهد کرد.
رئیس سازمان غذا و دارو «دی متیل فومارات» که با نام تجاری “مایلوبایوکس 120″ تولید می‌شود را دیگر داروی تولیدی ارزشمند شرکت باختر بیوشیمی کرمانشاه عنوان کرد و افزود: علاوه بر خود دارو، تکونولوژی به کار رفته در ساخت آن نیز برای اولین بار در صنعت داروسازی کشور مورد استفاده قرار گرفته و تکنولوژی آن به‌ گونه‌ای است که کپسول‌های دارو باید در معده سالم مانده و در روده باز شود.

2926677-4500503

دیناروند در ادامه با اشاره به وجود 60 هزار بیمار ام اس در سطح کشور اظهار کرد:
در حال حاضر حدود نیمی از این بیماران درمان‌های روتین دارند که 80 درصد آن‌ها از داروهای ایرانی برای درمان خود استفاده می‌کنند.
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این که تمام داروهای مورد نیاز در درمان ام اس توسط شرکت داروسازی داخل تولید می‌شود، گفت: خوشبختانه با توجه به کیفیت مرغوب و قیمت بسیار پایین داروهای تولید داخل، روند درمان بیماران ام اس کشور با استفاده از داروهای خارجی و گران قیمت در حال سوق یافتن به سمت استفاده از داروهای تولید داخل است.
وی با اعلام ابراز رضایت بیماران ام اس و پزشکان آنها از داروهای ام اس تولید داخل گفت:
علاوه بر کیفیت، بیماران ام اس با استفاده از داروهای تولید داخل آرامش خوبی را به خاطر دسترسی همیشگی به دارو خواهند داشت.
دکتر دیناروند در بخش دیگر صحبت‌هایش به ضعف شرکت‌های داروسازی کشور در زمینه صادرات محصولاتشان اشاره کرد و افزود:
متاسفانه شرکت‌های داروسازی ما در زمینه فروش و صادرات محصولاتشان دچار ضعف هستند و باید در این زمینه خود را تقویت کنند.
معاون وزیر بهداشت به بازار دارویی کشور عراق اشاره کرد و این بازار را حق مسلم شرکت‌های داروسازی استان کرمانشاه عنوان کرد و افزود: زیرساخت‌های خوبی در کرمانشاه در زمینه تولید دارو وجود دارد و باید از این امکانات و زیرساخت‌ها در زمینه صادرات دارو به کشور عراق استفاده کرد.

تا پایان سال داروهای بسیار مهم و گران‌قیمتی در کشور رونمایی می‌شود

بر اساس این گزارش دکتر دیناروند همچنین در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران گفت:
تا پایان سال داروهای بسیار مهم و گران ‌قیمتی در کشور رونمایی می‌شود.
وی با بیان این که سال گذشته حدود 97 درصد داروهای مصرفی کشور تولید داخل بود، گفت: با وجود این همین سه تا چهار درصد داروهای وارداتی حدود یک سوم ارزش بازار دارویی کشور را به خود اختصاص داد.
رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با بیان این که سالانه به‌ طور میانگین 30 تا 40 قلم داروی جدید در شرکت‌های داروسازی کشور تولید می‌شود، گفت: داروهای بسیار مهم و گران‌قیمتی در شرکت‌های داروسازی کشور در حال تولید است که در حال طی مراحل کنترل کیفیت هستند و به محض تأیید، معرفی می‌شوند.
وی با بیان این که از لحاظ تولید دارو در شرایط مطلوبی هستیم، گفت: هیچ‌گاه هدف ما به صفر رساندن واردات دارو نیست، زیرا محققین بسیاری در تمام دنیا روی تولید داروهای جدید کار می‌کنند که گاهی این داروها برای درمان بیماران ما ضروری است و ورود این داروها به درمان و نجات این بیماران کمک می‌کند.
معاون وزیر بهداشت افزود: هنر این است که شرکت‌های داروسازی داخلی به سرعت به دستاوردهای جدید دارویی جهان دست یابند.
گفتنی است: امروز از سه دارو که برای اولین بار در کشور در شرکت باختر بیوشیمی کرمانشاه ساخته شده و در زمینه درمان بیماری‌های «ام.اس»، «هپاتیت C» و «کلیت روده» کاربرد دارند، با حضور رییس سازمان غذا و داروی کشور رونمایی شد.

علیرضا برازش رئیس هیات مدیره شرکت باختر بیوشیمی در این مراسم گفت: داروی «سوفوسبرویر» را با نام تجاری “سوبایوویو 400″ داروی مؤثر در درمان بیماران مبتلا به هپاتیت C عنوان کرد و افزود: این دارو در حال حاضر درمانگر قطعی بیماران مبتلا به هپاتیت C است.
وی افزود: با توجه به قابلیت و توانایی بالای این دارو در درمان هپاتیت C، شرکت خارجی تولیدکننده آن هر عدد قرص را با قیمت هزار دلار به ما عرضه می‌کرد که خوشبختانه در حال حاضر و با تولید آن در این شرکت هر عدد قرص به قیمت 50 هزار تومان عرضه می‌شود که این میزان تفاوت قیمت دو هزار درصد ارزش افزوده برای کشور به همراه دارد.
برازش داروی جدید دیگر رونمایی شده در این شرکت را «دی متیل فومارات» با نام تجاری “مایلوبایوکس 120″ عنوان کرد و افزود: این دارو نیز برای اصلاح حملات راجعه ی بیماران مبتلا به ام اس کاربرد دارد.
وی نکته حائز اهمیت در تولید این دارو را نوع تکنولوژی بکار رفته در ساخت آن عنوان کرد و افزود: نوع تکنولوژی ساخت این دارو برای اولین بار در صنعت دارویی کشور استفاده شده و به گونه ای است که کپسول این دارو باید در معده سالم مانده و در روده باز شوند.
برازش همچنین با اشاره به رونمایی از داروی “مزالازین” با نام تجاری “بایوساکول 800″به ‌عنوان سومین داروی رونمایی شده در این شرکت، گفت: قبلاً “بایوساکول 400 میلی گرم در بازار کشور وجود داشت که امروز شاهد رونمایی از نوع 800 میلی گرم این دارو هستیم.
وی همچنین از آغاز تولید داروی «فامپیریدین» با نام تجاری “فامبایوکس” در این شرکت خبر داد و گفت: این دارو نیز که حرکت بیماران میتلا به ام اس را تسهیل می‌کند پیش از این تنها در یک شرکت دارویی کشور تولید شده بود و شرکت باختر بیوشیمی دومین تولیدکننده این دارو در سطح کشور است.
برازش قیمت وارداتی این دارو را به ازای هر عدد قرص 130 یورو اعلام کرد و گفت: خوشبختانه نمونه داخلی آن با قیمت باورنکردنی سه هزار تومان تولید و به دست مصرف کننده می‌رسد که این مورد نیز قطعاً ارزش افزوده بسیاری را برای کشور به همراه خواهد داشت.
برازش در ادامه با اشاره به سابقه 25 ساله شرکت باختر بیوشیمی در تولید دارو، گفت: این شرکت بیشتر در زمینه تولید داروهایی که از خارج وارد می‌شود و مورد نیاز کشور است، فعالیت می‌کند.
وی عمده داروهای تولیدی در این شرکت را داروهای اعصاب و روان، گوارش و قلب و عروق دانست و گفت: این شرکت همچنین در زمینه تولید داروهای ضد ویروسی همچون ایدز و هپاتیت C که کمتر شرکتی ورود پیدا کرده، فعالیت می‌کند.
گفتنی است: این چهار داروی تولید شده در شرکت باختر بیوشمی از هفته آینده وارد بازار مصرف کشور می‌شود.